Close

March 13, 2016

Ποιότητα Κίνησης και Έξυπνο Σώμα

Όσο πλησιάζει το καλοκαίρι ένα από τα ερωτήματα που καλούμαι να απαντήσω στην δουλειά μου είναι πως μπορούμε να αποκτήσουμε ένα γραμμωμένο σώμα για την παραλία. Απαντώ με ερώτηση: “Θέλετε να αποκτήσετε ένα γραμμωμένο ή ένα υγιές σώμα?

Γιατί πολύ ωραίο γραμμωμένο σώμα έχουν και οι αθλητές, αλλά δυστυχώς όσοι νομίζουν ότι οι αθλητές έχουν και υγιές σώμα μάλλον κάνουν λάθος. Οι περισσότεροι λόγω των αθλητικών απαιτήσεων είναι διαρκώς τραυματισμένοι με τραυματισμούς που όσο περνούν τα χρόνια εξελίσσονται και μεταφέρονται και σε άλλες περιοχές. Άλλωστε ο μεγαλύτερος παράγοντας κινδύνου για την εμφάνιση μελλοντικού τραυματισμού στο ποδόσφαιρο είναι ένας προηγούμενος τραυματισμός (Jan Eckstrand, Soccer Industry Medical Symposium 2009). Φαντάζομαι ότι θα ισχύει και για άλλα αθλήματα σε σημαντικά υψηλό ποσοστό.

α.Έτσι το αθλητικό σώμα δεν θα πρέπει να είναι απαραίτητα συνδεδεμένο με το υγιές αλλά κατά την άποψη μου κυρίως με το τραυματισμένο.

β.Στην επόμενη κατηγορία ανήκουν όσοι προσπαθούν μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα, πριν το καλοκαίρι, να καλύψουν τα κενά ολόκληρου του χρόνου κάνοντας υπερπροπόνηση (πολύ υψηλά φορτία). Και αυτοί δυστυχώς φλερτάρουν με τον τραυματισμό.

Που θέλω να καταλήξω.

  • Σε καμιά περίπτωση δεν θέλω να αποτρέψω κάποιον από το να αθλείται. Όλοι ξέρουμε τα οφέλη του αθλητισμού αλλά όταν στο άθλημα μπαίνει ο παράγοντας νίκη τότε αυτομάτως μπαίνει πιο δυναμικά και ο παράγοντας τραυματισμός. Θέλω απλά να αποσαφηνίσω ότι αυτός που κάνει αθλητισμό δεν είναι απαραίτητα και υγιής.
  • Επίσης δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να επιθυμούμε να φτιάξουμε ένα “υπερσώμα” ασκώντας περισσότερο στρες στο σύστημα μας από όσο μπορεί να αντέξει και να κοιτάμε προς λάθος κατεύθυνση.
  • Είναι προτιμότερο να τείνουμε προς ένα υγιές, “έξυπνο” σώμα.

Η προπόνηση του ή καλύτερα η εκπαίδευση του (λέξη που συνήθως χρησιμοποιώ γιατί αναφερόμαστε σε ένα έξυπνο σώμα οπότε μας ενδιαφέρει ο ρόλος του νευρικού συστήματος και ο καλός κινητικος έλεγχος) θα πρέπει να έχει προδευτικότητα, διάρκεια και να επικεντρώνεται στην ποιότητα της κίνησης, την καλή οργάνωση και τον καλό συντονισμό των κινήσεων.
Αν έχουμε καλή ποιότητα στην κίνηση ο εγκέφαλος μας λειτουργεί πιο ολοκληρωμένα και είμαστε καλύτερα συναισθηματικά και διανοητικά. Ο Todd Hargrove στο βιβλίο του “A guide to Better Movement” αναφέρει: Το να κινούμαστε σωστά δεν σημαίνει απλά ότι κινούμαστε σωστά. Τα τμήματα του εγκεφάλου που ελέγχουν την κίνηση είναι συνδεδεμένα με τα τμήματα που ελέγχουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις αισθητηριακές αντιλήψεις. Αν θέλετε να αλλάξετε την συναισθηματική ή διανοητική σας κατάσταση, την εικόνα του εαυτού σας, ένας τρόπος να το κάνετε είναι να αλλάξετε τον τρόπο που αντιλαμβάνεστε και κινείτε το σώμα σας. 

Τέλος όσον αφορά το ασθητικό κομμάτι του πράγματος, ένα υγιές και έξυπνο σώμα δεν μπορεί παρά να είναι και όμορφο σώμα.

 

Γιάννης Θεοχάρης, PT